Praha 6 ztrácí tvář

Šopink na Bořindě



zveřejněno: 31. ledna 2014
značky: Červený vrch | Dejvice | Vokovice | Bořislavka | výstavba

V deníku Metro se mihla krátká informace o výstavbě na Bořislavce. Po delší prázdné době očekávání se zdá, že se v brzku na Bořislavce rozjede stavba nového kancelářského a obchodního střediska, promiňte, office & shopping centra. Článečky z Metra přebíráme a doplňujeme.

Na Evropské vyroste nákupní centrum. Propojí se s novou stanicí metra
Metro, 20. 1. 2014

O výstavbě Centra Bořislavka se mluví již několik let. Opozdila se kvůli hospodářské krizi. Projekt však nyní oprášila společnost KKCG, která na místě koupila pozemky. Budovat na nich chce začít příští rok. Sotva skončí výstavba prodloužené linky metra A na Motol, vznikne na Evropské další staveniště. Přímo nad novou stanicí áčka začne společnost KKCG budovat Centrum Bořislavka. "Zahájení stavby předpokládáme v létě 2015," říká obchodní ředitel KKCG Otto Koval s tím, že centrum bude propojeno s vestibulem stanice metra a to podchodem pod Liberijskou ulicí, který vyústí přímo do nákupní pasáže.

Invalidovna se uzavře, Bořislavka ne
Obdobná stavba letos odstartuje také nad stanicí metra B Invalidovna, kde vyroste administrativně-obchodní Centrum Invalidovna. Podobně jako stanice Národní třída, bude muset být i tato stanice po dobu prací dočasně uzavřena. Budoucí stanici prodloužené linky A Bořislavka naopak žádné uzavření nečeká. Stavba se provozu stanice, která se cestujícím otevře již na konci letošního roku, nedotkne. "Při  výstavbě Centra Bořislavka nedojde k uzavření stanice. V rámci prodloužení metra trasy A byla provedena příprava v koordinaci s Centrem Bořislavka a k propojení dojde přes budoucí podchod v rámci výstupu z vestibulu. Podchod bude vybudován v rámci stavby obchodního centra," říká mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Hotovo bude 2017
Centrum Bořislavka by podle investora mohlo být dokončeno v roce 2017. Záleží, jak se k němu však postaví příslušné orgány radnice Prahy 6. "Čekáme, až nám společnost KKCG představí svůj projekt, poté k němu zaujmeme stanovisko," říká mluvčí šesté městské části Adam Halmoši.
 
Adam Váchal, Metro.cz, 20. ledna 2014 

Tolik poměrně strohá zpráva o výstavbě nového obchodního a kancelářského molochu. O centru na Bořindě psal deník Metro už v září 2012:

Obyvatele Prahy 6 děsí nové nákupní centrum. Vyroste u Evropské
Metro, 5. 9. 2012

V Praze 6 vyroste nové obchodní centrum. Lidé se bojí, že přitáhne na Evropskou ulici další auta. Shopaholici mohou slavit. U Evropské ulice v Praze 6 vyroste další obchodní centrum. To se ale nelíbí místním obyvatelům, kteří se bojí, že bude mít stavba negativní dopady na životní prostředí. "Bořislavka s osmi sty parkovacími místy, zásobováním, novými obchody a přílivem zákazníků se může nepříjemně podepsat na životním prostředí. Pochybuji, že sem budou na nákupy všichni jezdit metrem," píše čtenář A. Nepala.
 
Budova měla původně začít růst již v roce 2008. Kvůli ekonomické krizi však byl projekt pozastaven. Nyní zde pozemky koupila skupina KKCG, která starý projekt oprášila a počítá na místě i s kancelářskými prostory.
 
Adam Váchal, Metro.cz, 5. září 2012

Naše krátké doplnění

Naskýtá se řada otázek s projektem souvisejících. Třeba jak dopadne s návštěvností konkurent OC Šestka. Nebo Billa a další obchody v centru sídliště Červený vrch. Zda není stanice metra posunuta ze sídliště právě za novým obchodním centrem. Zda není kanceláří přeci jen už dost. Nechme tyto úvahy teď stranou. Mrkli jsme na dostupné informace o centru samotném a potom se zaměřili na obavy z dopravy, zmíněné ve výše uvedeném článku. V průběhu času změnil pozemek vlastníky a změnil se i chystaný projekt. Namísto původní robustnější zaoblené bodovy s názvem "Evropská City" s výrazným válcovým nárožím přišla její hranatější nástupkyně. Ve variantě původní mělo být zvláště při Kladenské 200 bytů, kanceláří potom kolem 5 tisíc m2, supermarket na 2.500 m2, tři desítky dalších obchůdků. K tomu 538 míst v podzemních garážích. V novém drobečku už se bydlet nebude, zato nabídne 20.000 m2 kancelářím a 17.000 m2 obchodům, restauracím a zábavě. A do třech patrech podzemních garáží se poskládá aut 787.

S projektem jsou svázány i změny územního plánu, to už snad v Praze ani jinak nejde... Je zajímavé, že svého času byla míra využití území dokonce zcela zrušena. Vše dokumentují ke článku přiložené obrázky. A jak to bude s dopravou v okolí nového šopink centra, ve výše citovaném článku obávanou? Podle dokumentace EIA přispěje bořislavské centrum svému okolí novými zhruba 5.500  pojezdy aut denně. EIA zpracovaná v roce 2006 přitom naivně počítala s dokončením Blanky, okruhu kolem Prahy přes Suchdol i Břevnovské radiály už v roce 2010 - prognózy hovořily o poklesu intenzity dopravy i s provozem Bořislavky na neuvěřitelně pouhých 23.700 aut denně. Naskýtá se otázka, zda v souvislostech dneška je závěr EIA, že záměr "nebude posuzován" podle zákona o vlivu na ŽP, ještě platný. V roce 2008 dle TSK jezdilo v místě 42.000 aut, poslední zveřejněné informace o intenzitách dopravy jsou z roku 2012 a na Bořindě hlásí 34.500 aut denně (úbytek je důsledek zprovoznění jižní části Pražského okruhu).

Když nahlédneme do jiné EIA, tentokráte zrobené v roce 2008, věnované prodloužení Áčka do Motola, zjistíme, že taktéž za předpokladu dokončení severního obchvatu Prahy je v roce 2014 očekávaná intenzita dopravy u Bořislavky 52.600 aut denně. To bez kolejové dopravy na letiště; pokud tam koleje (ve 2014 :-) ) povedou, "spadne" intenzita na 51.900. Že Praha nebude ze severu silničně obchvácena ještě hodně dlouho, je jasné. EIA zmiňuje výstavbu centra na Bořislavce, doufejme, že i v prognostikovaných intenzitách je provoz centra zahrnutý. Další kancelářské stavby v okolí Kulaťáku, které provozu na Evropské také přispějí, zmíněny však nejsou. Pozdává se nám, že vše je jedna velká hra s čísly. Pokud je ale prognóza vymodelována správně, máme se na Evropské na co těšit.




Přidat do fóra komentář ke článku

Připojené dokumenty:

Dokument o měnírně na Bořislavce  (soubor PDF, 173 kB)
Zdroj: Výzkumné centrum průmyslového dědictví FA ČVUT
EIA na centrum Bořislavka, část o intenzitách dopravy v okolí  (soubor PDF, 271 kB)
Zdroj: EIA PHA278 Bořislavka
EIA na prodloužení metra, část o intenzitách dopravy (také na Evropské)  (soubor PDF, 895 kB)
Zdroj: EIA PHA495 Prodloužení metra A

Související odkazy:

ADNS
Stránky projektanta centra na Bořislavce
Stránky centra
Stránky chystaného šopink centra