Praha 6 ztrácí tvář

Rychlodráha do Kladna dostala ekologická razítka a nový termín stavby

iDnes.cz, 21. ledna 2013

zveřejněno: 29. ledna 2013
značky: doprava | rychlodráha

Před několika dny proběhla informace o dokončeném řízení EIA na úsek modernizované Buštěhradky mezi okrajem Prahy a Kladnem. Přebíráme článek z iDnes.cz a přidáváme krátký komentář.

    Správa železniční dopravní cesty chce ještě letos nebo v příštím roce zahájit výstavbu rychlodráhy mezi Kladnem a pražským Veleslavínem. Ano, něco podobného se říkalo už v listopadu 2011. Teď ovšem úsek po osmi letech prošel posouzením o vlivu stavby na životní prostředí.   

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) rozdělila výstavbu rychlodráhy kvůli omezeným možnostem financování na dvě části - z pražských Bubnů do Ruzyně a z Ruzyně do Kladna. Podle mluvčího SŽDC Tomáše Drvoty se v dohledné době nepočítá se zahájením části vedoucí z Bubnů, protože je finančně nákladná. Dříve se cena tohoto úseku odhadovala na 27 miliard korun, a státní podnik chce proto začít s "levnější" částí za osm miliard.

"Snahou SŽDC je zahájit tuto stavbu v roce 2013 nebo 2014. Rozhodně tu stavbu vnímáme jako velkou prioritu pražské příměstské dopravy," řekl Drvota. Z dokumentů o posouzení vlivu stavby na životní prostředí vyplývá, že rychlodráha z Ruzyně do Kladna bude dvoukolejná a z větší části povede po stávající železnici.

Celková délka modernizovaného úseku je téměř 20 kilometrů. Po rekonstrukci se zvýší traťová rychlost na 120 kilometrů za hodinu, která však bude v některých úsecích omezena. Jinde budou smět vlaky naopak jezdit až 145 kilometrů za hodinu.

    Při budování rychlodráhy se kromě toho počítá například s elektrifikací tratě, modernizací mostů, nádraží, přejezdů nebo výstavbou protihlukových zdí. Součástí této etapy budou také úpravy nástupiště na Masarykově nádraží a Negrelliho viaduktu v Praze.


iDnes.cz
ČTK, Iva Brendlová
21. ledna 2013

Chalupovo ministerstvo tedy popustilo blíže k provedení část dříve zamýšlené kompletní rekonstrukce Buštěhradky z centra města do Kladna (s odbočkou na letiště), zkrácená varianta modernizace (tzv. etapa II.) skončí na úrovni Pražského okruhu, tedy v podstatě na nádraží Praha - Ruzyně a nedosáhne tak ani k metru. Kolejová doprava západním směrem měla na okraji Prahy v podstatě dva důležité cíle: letiště a P+R na Dlouhé Míli. Na klíčové pozice nedosáhne ani metro, ani železnice. Třetí kolejovou možností tímto směrem je tramvaj. Její prodloužení ze Šárky prezentovala radnice na nedávné výstavě "Praha 6 mění tvář". Avšak podle všeho na dlouhou dobu skončí kousek za Dědinou, malý žďabíček před Dlouhou Mílí.

Železnice mezi Kladnem a okrajem Prahy se má modernizovat 28 měsíců. Tedy ještě dlouhou dobu budou Kladeňáci odkázáni na autobusy (ti pohodlnější samozřejmě nadále pojedou autem). Je otázka, zda modernizovaná železnice jen na kraj Prahy přitáhne po svém dokončení za 28 měsíců dostatek zájemců o svezení. Až se rozběhne další etapa modernizace směrem do centra, bude to znamenat, že v ž.st. Praha - Ruzyně budou muset všichni z vlaku ven...

Žádná kolej tedy v dohlednu nedosáhne ani na letiště, ani na Dlouhou Míli. Jedna z dřívějších variant zněla: vystavět nejprve železniční spojení od metra Veleslavín na letiště, samozřejmě přes Dlouhou Míli. Nestalo se tak. Drahé metro Bémem a Chalupou ohnuté do Motola je nyní smysluplnější vést dále na Zličín, železnice zatím letiště samozřejmě míjí. Modernizovaná část železnice končí na hranici Prahy a dále do centra bude dočasně (?!) pokračovat jednokolejkou po vykotlané trati. Tramvaj skončí v poli za Dědinou. Taxikáři na letišti a budovatelé P+R ve Veleslavíně si mohou mnout ruce...




Přidat do fóra komentář ke článku

Připojené dokumenty:

Závěrečné stanovisko EIA na modernizaci železnice, 16. 1. 2013  (soubor PDF, 286 kB)
Zdroj: Portál EIA
Vyjádření MČ Praha 6 k EIA   (soubor PDF, 1013 kB)
Zdroj: Portál EIA

Související odkazy:

Wikipedie: Rychlodráha
Historie projektu modernizace Buštěhradské dráhy na otevřené encyklopedii Wikipedie
Správa železniční dopravní cesty
Oficiální web Správa železniční dopravní cesty, vlastníka a provozovatele celostátní dráhy a drah regionálních ve vlastnictví státu.